Werkzaamheden spoor 7/8 juli

Werkzaamheden spoor

Zondagmiddag 8 juli 2018 zijn medewerkers van de Bam bezig met werkzaamheden aan de spoorwegovergang Heusdensebaan. In een gesprek met de Bam medewerkers blijkt dat men op verschillende plaatsen langs het spoor in Oisterwijk onderhoudswerkzaamheden doet zoals oneffenheden door verzakkingen weg te werken hetgeen volgens hen gebruikelijk is na de aanpassingen in oktober 2017. Op de rails, kort voor de betonnen overgang werden strepen gezet. Deze strepen geven de plaatsten aan waar de bielzen eigenlijk hadden moeten liggen. Deze zijn namelijk bij de aanpassingen in oktober 2017 niet vervangen dan wel aangepast. De lassen kort voor en na de overgang zouden de harde klappen van de Intercity direct kunnen veroorzaken. De afstand tussen de bielzen klopten niet en gaf te veel vering aldus de medewerker. Op de vraag waarom de spoorwegovergang Heusdensebaan (ook de andere spoorwegovergangen) tijdens de aanpassingen niet vervangen is zodat deze problemen zich nu niet zouden voordoen was het antwoord “Geld”. Budgettair zou zoiets bijna 1 miljoen extra hebben gekost. De vraag rijst dan wat al die noodoplossingen dan allemaal wel niet kosten. Eerder deze week gaf een Bam medewerker al te kennen dat het spoor Brabantroute een gebed zonder eind is.

Vreemd is dat na afloop van de ProRail bijeenkomst in het gemeentehuis van Rijen (21 juni) tijdens een gesprek met de projectmanager dhr. Ron Jasker de problematiek van de overgang Heusdensebaan besproken werd. Aan dhr. Jasker is die avond gevraagd om de rails eens goed te onderzoeken. Ook de roestvorming op de rails van de spoorwegovergang is bizar daar dit op de rails buiten de overgang niet aanwezig is. Het lijkt wel alsof de rails niet geraakt worden dan wel enigszins verwrongen worden. Dhr. Jasker gaf aan persoonlijk een onderzoek in stellen. Vorige week deelde dhr. Jasker tijdens een inloopgesprek (2 juli) mede dat hij 1,5 uur de spoorwegovergang had geïnspecteerd en de Intercity direct voorbij heeft zien komen maar er was helemaal NIETS wat hem opviel.

Wel erg vreemd dat een week later er alles aan gedaan wordt om de bielzen kort voor de spoorwegovergang op de juiste plek neer te leggen en op de juiste hoogte te brengen.

Dit doe je niet zomaar en het signaal om dit te doen komt ergens vandaan.

Ook hier is TRANSPARANTIE en duidelijke COMMUNICATIE en dus VERTROUWEN ver te zoeken.

Nu maar hopen dat de werkzaamheden van dit weekend minder trillingsoverlast laten voelen.