Reacties van lotgenoten

Hieronder een selectie uit de vele reacties van lotgenoten die wij hebben mogen ontvangen!

Sinds april 2017 woon ik in KVL West aan de Almystraat, dus aan het spoor. Intercity treinen en goederentreinen zorgen voor veel meer overlast dan ik had verwacht en ook is beloofd. Spullen in de keuken trillen. Ik voel de trillingen in de vloer als ik mijn voeten op de grond heb. Soms stoppen met conversatie als er een goederentrein voorbij komt. Ik heb dit ook al aan de Gemeente gemeld, maar geen reactie. Er staat ook maar een geluidsschermen van 1.80 hoog. Alsof dat geluid tegen houdt. Inderdaad heb  ik ook het gevoel dat het erger is geworden en snap nu waarom.

Met vriendelijke groet,

S

 

Wij wonen Nedervonder en hebben ook last van het spoor.

We blijven graag op de hoogte.

Met name de snelheid waarmee de treinen rijden is het probleem denken wij.

Mvgr

M

 

Via de website van Oisterwijk Nieuws zagen we het artikel mbt het geluids- en triloverlast van het spoor.
Wij wonen

aan de Boxtelsebaan, de achterkant grenst direct aan de Nicolaas van Eschsstraat en dus ook aan het spoor.

De laatste weken ervaren we inderdaad meer overlast van de trillingen, erger dan voorheen.
Voorheen waren de trillingen vooral voorbehouden aan de zware goederentreinen maar de laatste weken geldt dit ook voor het “gewone” goederenvervoer en ook de sneltreinen/intercity’s
geven tegenwoordig trillingen terwijl dit voor de aanpassingen aan het spoor, niet was.
Het is merkbaar, hoorbaar en voelbaar dat ook spullen in huis (borden, bekers, glaswerk etc) maar ook wijzelf op de bank, in bed etc meer last van trillingen hebben dan
voorheen.

Geluidsoverlast ervaren wij niet meer dan anders maar dit heeft misschien ook met de tijd van het aar te maken en we weten en accepteren dat dat het risico is van aan het
spoor wonen maar vooral de trillingen baren ons wel de nodige zorgen.
Vooral omdat het huis, en dus ook de fundering, uit 1928  stamt en men destijds natuurlijk niet berekend was het al het treinverkeer van deze tijd….

Hopelijk kan deze mail bijdragen aan een bevredigender antwoord vanuut ProRail.

Mvg
I

 

Een duit in het waarschijnlijk al overvolle klachtenzakje. 

Ook ik heb sinds een aantal maanden last van (waarschijnlijk) de intercity van Breda naar Eindhoven. Dit in de vorm van stevige trillingen die je in twee delen voelt; aan het begin en aan het einde van het passeren van de trein. Het zal daarom dus wel gaan om de intercity met zowel voor als achter een zware locomotief. Ik heb al een bericht naar de gemeente gestuurd met het bekende resultaat, geen reactie. Ook een bericht naar Prorail gestuurd op aanraden van een mede-straatbewoner. Van hem begreep ik dat volgens Prorail er een dialoog met de gemeente gaande is over dit probleem. Ik wacht zelf nog even een reactie af van Prorail (die kennelijk wel en snel reageren). 

Bedenk overigens ook dat er vanaf 2024 om de 10 minuten een intercity van Breda naar Eindhoven gaat rijden. 

Ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen. Met name over reeds ontstane schades. Is er een mogelijkheid om deze inzichtelijk te krijgen? 

Met vriendelijke groet, 

L

 

Naar aanleiding van het stuk in de Nieuwsklok over meer overlast van het treinverkeer en de desbetreffende omroep, melden wij ons via deze weg met onze ervaringen.

Wij wonen op de Oude Haarenseweg in een huis uit 1924 (óf 1927 afhankelijk van de geraadpleegde bron) en ervaren een behoorlijke toename van zowel geluid
als trillingen. Deze huizen zijn gebouwd op kleilagen en reageren sterk op het treinverkeer. Rammelende verwarmingsbuizen en rinkelende kopjes in de keukenkastjes zijn gewoon
geworden maar de toename van scheuren in stuc- en metselwerk zorgen er voor dat wij ons meer Groninger dan Brabander voelen.

Eerdere ervaringen met de gemeente en het College hebben ons doen inzien dat wij van die zijde niets te verwachten hebben, aan uw oproep tot het delen van klachten geven
wij echter graag gehoor.

 

Wij wonen aan de Tilburgseweg  te Oisterwijk. 

Vaak ondervinden wij last van de goederen treinen die in de avond en nacht met flink kabaal door Oisterwijk rijden. 

Je trilt nog net niet uit je bed maar gaat tekeer kan ik u zeggen. 

Dus daar mogen ze wel wat aan doen aan trillingen voor nu en later. 

Het geluid dat valt mee, geluids schermen vindt ik weg gegooid geld. 

En staat ook afschuwelijk voor zo’n dorp als Oisterwijk. 

Trillingen dat is prio 1. 

Mvg Fam

 

Hierbij wil ik mij aanmelden als “lotgenoot” van meer overlast van het spoor. 

Wij wonen aan de Beerze in Oisterwijk en ervaren nu, na de aanpassingen aan het spoor, meer geluidsoverlast en vooral meer trillingen in ons huis. 

Het huis kraakt veel meer als voorheen en als de wind uit de “verkeerde” hoek komt dan is de geluidsoverlast ook veel meer als voorheen doordat de treinen veel harder rijden als voorheen. 

Ik hoop dat we mede door onze melding en die van hopelijk meerdere bewoners iets kunnen bereiken bij zowel Gemeente en Prorail. 

Met vriendelijke groet, 

T. 

 

Ik woon op  Spoorlaan  in Oisterwijk.

Ook ìk heb vreselijke overlast van de treinen; geluidsoverlast en trillingen waren er al vóór de renovatie aan het spoor maar nu is de toestand beduidend verergerd en absoluut niet meer acceptabel. 

De treinen rijden véél te hard in de bebouwde kom met als gevolg nog zwaardere trillingen , ja zelf schokken en de daarbij horende geluidsoverlast. Ik lig te trillen in mijn bed vooral door de snelle intercity’s  die binnenkort ook nog zonder spoorboekje zouden gaan rijden. Ook zijn er scheuren in het huis ontstaan door het graven van de voetgangerstunnel  waardoor de waarde van mijn huis onder druk staat.

Ik heb mijn klachten  gedeponeerd zowel bij Prorail Publiekscontacten als bij de gemeente  maar dat heeft tot nu toe geen enkele toezegging en/of resultaat opgeleverd.  Het lijkt erop dat men  zich achter elkaar verschuilt .

Onze klachten worden gebagatelliseerd vrees maar ik wil het daar niet bij laten zitten daarom was ik blij met het artikel in de Nieuwsklok.

Als we onze krachten bundelen zijn er wellicht mogelijkheden voor oplossingen.

 

Hoi, 

Wij wonen in het “Van Beugenkwartier”  (Moergestelseweg/Pastoor van Beugenstraat) en het is ons inderdaad ook opgevallen dat je de treinen beter hoort. 

Waarschijnlijk is de snelheid de oorzaak. Kunnen we ProRail vragen om een snelheidsbeperking, zoals op de autoweg? 

Wij kijken op de spoorwegovergang en zien dat de overgang tegenwoordig wel heel veel dicht is (of amper open) zodat er steeds meer opstoppingen zijn. 

De infrastructuur is daar helemaal niet op berekend. Het is een ramp. 

De tellingen die de gemeente houd- daar ik mijn grote twijfels over. 

Ik kan zo nog wel even doorgaan. 

 

Beste,

Met interesse lazen we het bericht in Nieuwsklok van deze week  over de overlast van het spoor en uw oproep om in contact te komen met ‘lotgenoten’.

Wij wonen sinds 7 jaar in de Kerkstraat in Oisterwijk op 130 meter van hart spoor in een oud huis (bouwjaar omstreeks 1925). Van het begin af aan hebben we de langskomende goederentreinen letterlijk kunnen voelen. Als we in bed liggen staat alles te trillen en liggen we te schudden in ons bed en dat op een dergelijke afstand! Moet je je eens voorstellen dat die zwaar beladen goederentreinen (met veelal een totale massa van vele miljoenen kilo’s) trillingen veroorzaken die zo ver reiken, dat geeft te denken voor de huizen die dichterbij gelegen zijn! Straatbewoners die we onlangs spraken zeggen ook soortgelijke ervaringen te hebben. Alhoewel we zogezegd in een wat ouder huis wonen (dergelijke huizen ‘werken’ zegt men..) hebben we de indruk dat veel scheuren in de muren deels te verklaren zijn door deze goederentreinen. Geregeld vinden we weer nieuwe scheuren. Dit lijkt ons echt niet normaal.

We hebben (nog) niet kunnen constateren dat de recente vernieuwing van het spoor voor ons tot meer overlast heeft geleid, maar het is er zeker niet minder op geworden. Je zou toch ook verwachten dat vernieuwing van het spoor met de huidige stand der techniek juist positief zou werken op het tegengaan van verstoringsinvloeden door geluid en trillingen, niets lijkt minder waar. Zeker als men daarbij ook nog eens de snelheid opvoert. Ook bijzonder vervelend voor de nieuwe bewoners van het KVL, zij lijken klaarblijkelijk bij de bouw toch even net anders voorgelicht te zijn..

Voor wat het waard is wilden we deze informatie graag delen, we staan dan ook achter de oproep en hopelijk (alhoewel we daar lichtelijk pessimistisch in staan) leidt dit op termijn tot serieuze aandacht van de verantwoordelijke partijen.

 

Hallo, 

Ik wilde toevallig deze week actie gaan ondernemen en ik las het stukje in de Nieuwsklok. 

Wij wonen op KVL. We hebben hier een prachtig huis gekocht wat een hoop geld heeft gekost. 

Maar als we hadden geweten dat hier zoveel goederentreinen zouden passeren. 

En dat sommige meubels dan staan te trillen en te rammelen waren we hier niet gaan wonen. Wij zijn enorm teleurgesteld. 

Slapen zonder oordoppen lukt niet. laat staan met het raam open. 

Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik nog meer mijn klacht kan neerleggen. 

Maar dat ga ik zeker uitzoeken. 

Want ik ben nu zover dat ik er echt heel kwaad om ben. 

 

In de Nieuwsklok lazen wij het bericht over geluid/trillingen overlast van het spoor. Wij wonen ook aan het spoor en ook wij hebben meer last van geluidstrillingen sinds de werkzaamheden in het najaar.  Vooral de sneltrein van Tilburg richting Eindhoven, elk half uur, veroorzaakt overlast. We wonen al heel lang aan de spoorlijn en merken duidelijk het verschil. 

We hebben daarover op 26 december al een brief geschreven aan ProRail. We kregen als reactie dat  in januari een inspectie zou plaatsvinden en dat we  zsm bericht zouden krijgen. We hebben tot nu toe niets gehoord.  We gaan nogmaals om een reactie vragen. 

Wellicht is het een goed idee om als bewoners gezamenlijk ProRail en de gemeente te benaderen. 

 

Hallo, 

Zeker omdat het me lijkt dat de overlast alleen maar is toegenomen in plaats van minder geworden. Woon in één van de oudste huizen in de Hoogstraat, het dichtst aan het spoor 

-Daar waar ik de afgelopen jaren totaal gewend was aan het geluid van sprinters en intercity’s dreunt nu iedere trein mijn huis in; Een diep donderend en bonkend geluid waar je je niet voor af kunt sluiten. Bij de langs denderende goederentreinen is de tv niet meer te volgen. 

-De trillingen, die zelfs de intercity’s nu veroorzaken, gaan door alles heen. Hoor mijn huis gewoon kraken en, zeker in de nachtelijke uren, is het angstaanjagend. Lig te trillen in mijn bed. Afgelopen maandag telde ik op deze manier, 9 treinen in een tijdsbestek van amper 90 minuten. 

– De eerste scheuren lijken een feit, moeilijk aantoonbaar omdat ook de bouwwerkzaamheden bij KVL geen goed hebben gedaan aan mijn huis, maar toch, ik zie scheuren die er een jaar geleden niet waren. 

Merk sinds afgelopen week serieus last te hebben van slaapproblemen en, daaropvolgend, concentratieproblemen. De lente staat voor de deur, maar aan buiten zitten hoef je op deze manier niet te denken. 

Voor mij is duidelijk dat, zowel trillingen als geluid, boven iedere wettelijke norm uitstijgen. Was zelf 4 jaar geleden mede kartrekker in de actie tegen geluidsscherm KVL en sluiting spoorwegovergang en toen was al duidelijk Dat we tegen die grens aanschuurden. 

Hoor graag van jullie (weet nu niet met wie ik aan het mailen ben 😉 )wat de huidige stand van zaken is, wat vervolgstappen zijn en wat ik mee kan doen ter ondersteuning.