ProRail zoekt nog naar het ei van Columbus voor trillend Oisterwijk

VIDEO OISTERWIJK – Bij ProRail kennen ze de Oisterwijkse wethouder Dion Dankers als een man die desnoods met de vuist op tafel slaat. ,,Hij houdt ons scherp”, formuleerde regiodirecteur Wendy de Wild het laatst bij haar werkbezoek. Maar levert het ook wat op? Tom Tacken 09-09-19, 19:00 Bron: BD

,,Ik denk dat het imago van het spoor in Oisterwijk erop vooruit is gegaan”, zegt Dankers, volgens wie het al een jaartje geleden is dat Oisterwijkers langer dan een kwartier voor spoorbomen stonden te wachten maar geen trein aan zagen komen. ,,We hebben bekabeling vervangen en nu werkt het systeem weer”, zegt De Wild.

Lees ook

Het hoogst op de spooragenda staat in Oisterwijk echter de overlast door trillingen. Aanwonenden van het spoor, verenigd in actiegroep Oisterwijk Trilt, worden 22 oktober bijgepraat. Dat het ei van Columbus is gevonden, zullen ze echter niet te horen krijgen. 

Klik hier voor het BD-dossier over trillingen door het spoor

De Shimlift, een kunststof wig tussen de spoorstaaf en de betonnen onderlegger, droeg die belofte wel in zich. Er is ook een meetbaar effect, maar de reductie van de trillingen is onvoldoende om ook aanwonenden in Rijen en Dorst tevreden te kunnen stellen.

Dankers belooft bij zowel ProRail als het Rijk druk op de ketel te houden. Op de heidag van Rutte III in Oisterwijk maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven echter nog eens duidelijk dat er, anders dan voor geluidshinder, geen budget is voor overlast door trillingen.

Minder hoofdpijn

Andere dossiers rondom ProRail zorgen voor veel minder hoofdpijn in Oisterwijk. De voetgangerstunnel onder het spoor is – na kinderziektes – volgens Dankers ‘bijna decadent’, zo mooi. Met ProRail zijn ook afspraken gemaakt over de voorkant van het station. Die kan groener worden aangekleed door verplaatsing van parkeerplaatsen naar de andere kant van het spoor. Bij Blokshekken is het spoor ook aangepakt.

Over een voor Oisterwijk haast utopisch project lopen geen gesprekken tussen de spoorbeheerder en gemeente. Treinen die, zoals bij Best, in een tunnel onder Oisterwijk door schieten, zouden een zegen voor de gemeenschap zijn. 

,,Maar dat loopt in de honderden miljoenen en een deel daarvan zou ook bij de gemeente terecht komen”, beseft Dankers, die samen met de gemeenteraad al alles op alles moet zetten om een structureel begrotingstekort van 2,8 miljoen weg te werken.