Na acht jaar verlost van trillingen door treinen, dankzij een simpel slootje

Willie en Beppie van der Heijden bij de opnieuw uitgegraven spoorsloot voor hun huis aan de Parallelweg in Nuenen-Eeneind.
Willie en Beppie van der Heijden bij de opnieuw uitgegraven spoorsloot voor hun huis aan de Parallelweg in Nuenen-Eeneind. © Jean Pierre Reijnen/DCI Media

Na acht jaar verlost van trillingen door treinen, dankzij een simpel slootje

NUENEN – Bewoners aan het spoor in Nuenen-Eeneind zijn blij. Na acht jaar van slecht slapen en rinkelend servies zijn ze verlost van zware trillingen. De oplossing bleek simpel: een sloot opnieuw uitgraven. Simon Rood 16-12-20, 16:00 Bron: ED

„Je weet niet waar je bent nu”, roept Willie van der Heijden uit aan de eettafel in zijn woonkamer. „De afgelopen jaren schrokken we elke ochtend wakker van treinen. En nu: niet meer. Ik merk meteen dat ik weer de rust krijg die ik nodig heb.” 

Van der Heijden woont met zijn vrouw Beppie aan de Parallelweg in de Nuenense wijk Eeneind. Buiten, op dertig meter van de voordeur, ligt de spoorlijn van Eindhoven naar Helmond.

Rinkelend servies op tafel, tingelende potjes op de schouw

Dagelijks passeren tientallen treinen, voor personen en goederen. Tot begin deze maand betekende dat bij elke trein rinkelend servies op tafel, tingelende potjes op de schouw, voelbare trillingen in de vloer.  

Die overlast is nagenoeg verdwenen sinds een sloot langs het spoor twee weken terug opnieuw is uitgegraven. Deze middag passeert een trein, maar binnen is alleen het geraas te horen. De koffiekopjes op tafel blijven stil.

De bewoners van Eeneind zijn wel wat gewend: hier loopt al sinds 1866 een spoorlijn. Maar in 2012 werd de triloverlast erger en het stucwerk in de huizen begon te scheuren. Gek genoeg gebeurde dit nadat spoorwegbeheerder ProRail betonnen geluidsschermen had geplaatst, juist om hinder te beperken.

Tegelijk met de plaatsing van de geluidswand dempte ProRail de sloot langs het spoor. Dat was handiger tijdens de werkzaamheden en scheelde in onderhoud. De nieuwe wand hield geluid aardig tegen.

Dankzij een sloot bogen de trillingen af, de diepte in

Maar de trillingen van passerende treinen drongen nu ondergronds sterker en langer door tot in de huizen. Voorheen bogen die trillingen in de grond af, onder de sloot door, de diepte in.

Althans, dat was de theorie van de aanwonenden. De Wijkraad Eeneind ging met die klacht naar de gemeente. Die speelde het door naar ProRail, maar die wilde de sloot niet opnieuw uitgraven.

De wijkraad kwam met een zwartboek vol klachten, twee wethouders achtereen bleven op de deur van ProRail kloppen. Maar die hield vol: er kon geen verband bestaan tussen de gedempte sloot en toenemende hinder in de huizen.

Pas in 2019 stemde Pro Rail in met een onderzoek. Wat bleek: een nieuwe sloot zou wél kunnen helpen. De gemeente Nuenen moest een onbekend gebleven bedrag meebetalen voor het graafwerk over een lengte van driehonderd meter.

ProRail: eigenwijs of bang voor precedentwerking?

Van der Heijden denkt dat Pro Rail ‘eigenwijs’ was. De Wijkraad Eeneind vermoedt dat Pro Rail aarzelde uit angst voor precedentwerking; als ze in Nuenen gingen graven, konden ze in heel Nederland aan de slag.

Een woordvoerder van Pro Rail ontkent dat en verwijst naar het ministerie van verkeer. „Dat dit zo lang heeft geduurd, komt doordat er formeel gezien geen wet- en regelgeving is ten aanzien van trillingen, dus het ministerie geeft geen geld voor maatregelen wanneer mensen er hinder van ondervinden.”

Omdat Nuenen meebetaalde, ging Pro Rail toch overstag. „We hebben wel opgemerkt dat we niet kunnen garanderen dat het terugbrengen van de sloot ook daadwerkelijk de hinder van trillingen gaat verminderen.”

‘We merken het effect meteen’

Om garanties gaat het de tientallen omwonenden van het spoor in Eeneind niet. „We merken het effect meteen. Alleen vanochtend werden we nog een keer wakker van een trein”, vertelt Van der Heijden. „De buren was het ook opgevallen. Ik denk dat het een zware trein was of een met versleten wielen. Ach, af en toe is niet erg. We wonen aan het spoor, dan moet je ook niet miepen.”