Langere goederentreinen

Geen extra goederentreinen op Brabantroute, maar ze worden wel 740 meter lang

DORST/RIJEN – Twintig goederentreinen op de Brabantroute worden circa honderd tot tweehonderd meter langer. Het gaat om zogeheten containertreinen van 740 meter lengte uit Duitsland die bij Venlo de grens over rijden op weg naar de Rotterdamse haven. Rob Musters 27-09-19, 13:03 Laatste update: 13:16 Bron: BN DeStem

Eerder werd gemeld dat het om extra treinen zou gaan, maar dat is niet het geval. Het gaat om treinen die nu ook al op het spoor rijden. 

Onrust in Dorst en Rijen

Het nieuws over de vermeende extra treinen zorgde voor onrust onder de bewoners van Dorst en Rijen, omdat de dorpen nu al veel overlast ervaren van de goederentreinen en de personentreinen met Traxx-locomotieven. Er is echter geen sprake van extra treinen. ProRail heeft vorig jaar wel enkele testen uitgevoerd met langere goederentreinen. Dat leverde geen problemen op.

Het scheelt op weekbasis een goederen­trein die anders apart had moeten rijden.”René Vegter, Woordvoerder ProRail

Extra wagons

Het langer maken van goederentreinen wordt langzaam geïntroduceerd. Uiteindelijk gaat het wekelijks om twintig reeds bestaande ritten waarbij de treinen meer wagons moeten trekken. Woordvoerder René Vegter van ProRail: ,,Het zijn tien treinen heen en tien treinen terug. De extra wagons die worden meegenomen verdeeld over de twintig treinen schelen op weekbasis circa een goederentrein die anders apart had moeten rijden.” 

Enorme concurrentie

ProRail schakelt over op langere goederentreinen vanwege de ‘enorme concurrentie van het vervoer over de weg’. Daarom zijn spoorgoederenvervoerders gebaat bij lagere kosten. De inzet van langere treinen is een manier om die kosten te verlagen. Je hebt minder machinisten nodig en het bespaart op de huur van dure locomotieven.