Hoe hoog staat leefbaarheid bij gemeente Oisterwijk?

 

Hoe hoog staat leefbaarheid bij gemeente Oisterwijk?

Een ingezonden brief van Ruud van de Ven, met de vraag:

Kan de gemeente Oisterwijk wel onderhandelen en lobbyen?

Wie het Brabants Dagblad van afgelopen zaterdag open sloeg, zal met verbazing gelezen hebben dat in andere gemeenten zoals Vucht en Oirschot hard onderhandeld en gestreefd wordt naar verbeterpunten van de leefbaarheid rondom de rijkswegen. Maar waar blijft Oisterwijk?

N65 – A65
Vucht en Haaren krijgen wel ongelijkvloerse oversteken van de N65, van Oisterwijk hoor je niks en dat kruispunt is toch zeker zo druk, hoe kan dat nou? Straks na de herindeling wordt die N 65 mogelijk Tilburgs gebied, waarom heeft onze gemeente daar geen voorwaarde en voorwerk aan gesteld, wat in Helvoirt wel gebeurt is? Ook bij de verbreding van A 58 wordt bij de onderhandelingen met Rijkswaterstaat op voorhand de randweg rondom Moergestel al ingeleverd en vervangen door al lang achterhaalde aanpassingen in de kern Moergestel als zoethoudertjes. Ook de bewoners van de Vinkenberg houden hun hart vast of ze zo dadelijk nog wel naar buiten kunnen kijken. Wie komt voor hen op? Daarbij is het nog maar heel onzeker of het file leed en het sluipverkeer straks voorbij is, want het probleem zit hem in het vollopen van de wegen rondom Eindhoven. Is dan nog een randweg mogelijk? Kort gezegd: de leefbaarheid in onze kernen hangi in deze zoals ze dat zeggen aan de achterste mem.

Het spoor door Oisterwijk (Foto: Toby de Kort)

Kijk dan maar eens naar Oirschot, daar vechten de gemeente en de burgers schouder aan schouder voor een duurzame en leefbare woonomgeving rondom die verbreding van A 58. De gemeente Oisterwijk gaat wel gronden leveren voor die verbreding, onder andere ook een stuk van bedrijvenpark Sonman, maar wat krijgen ze er voor terug?

Het Spoor
In Gilze Rijen vechten ze keihard om de overlast van het spoor aan te pakken, Oisterwijk wordt gedeeld door het spoor en rammelt en trilt bij elke langsrazende trein. De inwoners staan van elk uur 20 minuten voor het spoor te wachten. En waar blijft onze gemeente? Dat was ook al zo met de tunnel onder het station, toen kon er ook geen fietsverbinding met de KVL uit onderhandeld worden. Wel bakken met geld voor de overweg Blokshekken. Klakkeloos werd aan de wens van de NS voldaan door de overweg aan de Gasthuisstraat af te sluiten, weer was het AB die daar een stokje voor stak en de andere partijen volgden onder druk van de verkiezingen, hoewel ze er eerst vóór gestemd hadden.

Als het zelfs niet lukt met een oud raadslid van Oisterwijk als minister, wanneer dan wel?!

Ruud van de Ven