Deze zomer rijden er veel meer goederentreinen door Brabant

PREMIUM Vanaf komende maandag rijden er zes weken lang twee keer zo veel goederentreinen door Breda. © Marcel Otterspeer

BREDA – Breda is volgens het CBS al jaren de stad waar de meeste goederentreinen doorheen denderen. En dat aantal gaat deze zomer, dankzij de Duitsers, verdubbelen.   Peter Ullenbroeck 13-07-19, 06:00 Laatste update: 06:16

Die toename is het gevolg van werk aan het spoor, net over de grens, bij onze oosterburen. Daar wordt tussen Emmerich en Oberhausen vanaf morgen tot eind augustus een derde spoor aangelegd waardoor het treinverkeer over de andere twee sporen gehinderd wordt. Dat heeft ook gevolgen voor de goederentreinen die over de Betuweroute tussen de Rotterdamse haven en het Duitse Ruhrgebied rijden en hierlangs moeten. 

Omgeleid

Om al die goederentreinen (ruim 20.000 per jaar) toch op hun bestemming te laten komen, worden ze de komende zes weken omgeleid. Een belangrijk deel gaat via de Brabantroute  (Breda, Tilburg, Eindhoven , Venlo) naar het Ruhrgebied rijden waardoor het nog drukker wordt op het spoor.

Door Breda rijden nu in Brabant de meeste goederentreinen, becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek een paar jaar geleden al. In 2015 waren dat er dagelijks een kleine veertig,  jaarlijks goed voor 14.000 transporten, en dat aantal is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. In geen enkele andere stad in Nederland zijn dat er zoveel.  Ter vergelijking: Tilburg stond in 2015 op plaats twee met 13.000 treinen, Lage Zwaluwe 11.000 en Roosendaal telde 7.500  treinen. 

We zijn alleen wel kwetsbaar op het moment dat er ergens een verstoring op het spoor isWoordvoerder ProRail

Deze zomer, verwacht spoorbeheerder ProRail, moeten steden als Breda rekening houden met een verdubbeling van het aantal goederentransporten. ,,Dat is inderdaad veel’’, zegt een woordvoerder, ,,maar het is te doen. We zijn alleen wel kwetsbaar op het moment dat er ergens een verstoring op het spoor is. Dan zul je zien dat de zaken gaan opstroppen. Maar daar gaan we vooralsnog niet vanuit.’’

Gevaarlijke stoffen

Door Breda rijden nu al veel goederen­trei­nen, becijferde het CBS. In 2015 waren dat er dagelijks een kleine veertig

Veel steden langs het spoor in Brabant en Limburg maken zich zorgen. Met name omdat ook het aantal transporten met gevaarlijke stoffen zal toenemen. Zeven gemeenten langs het spoor stuurden eerder dit jaar hierover al een brandbrief aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. 

Desondanks wil het ministerie de zogeheten risicoplafonds in de Wet Basisnet verhogen waardoor er de komende tien jaar structureel nog veel treinen met gevaarlijke stoffen via de Brabantroute kunnen gaan rijden.

Een paar jaar geleden botsten in Tilburg nog een goederentrein met gevaarlijke stoffen en een passagierstrein op elkaar. De ketelwagons waren geladen met Butadieen, een brandbare stof vergelijkbaar met benzine. Het liep gelukkig goed af, maar deskundigen waarschuwden destijds dat het ook anders had kunnen lopen.