Artikel BD 26 december 2019

Wethouder Dankers van Oisterwijk presenteert de begroting voor 2019.

Wethouder Dankers van Oisterwijk presenteert de begroting voor 2019. © Gemeente Oisterwijk

‘Sorry Rover’, zegt wethouder Oisterwijk, ‘maar ik maak me hard voor langzame intercity’s’

OISTERWIJK – De kritiek van reizigersorganisatie Rover op de proef met langzamer rijdende intercitytreinen wekt de ergernis van het Oisterwijks gemeentebestuur. Tom Tacken 26-12-19, 13:57 Laatste update: 14:16 Bron: BD

‘Reizigersorganisatie Rover heeft blijkbaar geen idee wat de inwoners van onder andere Oisterwijk die langs het spoor wonen dagelijks doormaken’, laat wethouder Dion Dankers (PGB) weten. ‘Als het positieve effect van langzamer rijden aanblijft gedurende de proef zal ik me er hard voor maken dat ze tot de komst van de nieuwe intercitytreinen langzamer blijven rijden. Sorry Rover.’

Vaart minderen

In Oisterwijk, Rijen en Dorst klagen aanwonenden over trillingen door het spoor. ProRail zoekt als spoorbeheerder naar oplossingen en is bij wijze van experiment met de NS overeengekomen dat hun intercity’s vaart minderen op het traject tussen Breda en Boxtel.

Aanwonenden in Oisterwijk en Dorst zijn voorzichtig optimistisch over de proef.

Klik hier voor het BD-dossier over de trillingsoverlast langs het spoor

Reactie Oisterwijk Trilt

Ik, Ruud Karstens, woon aan de Brabantroute en onderschrijf het relaas van Dion van der Sande van Oisterwijk Trilt als reactie op het artikel in BN De Stem. Als aanvulling kan ik Rover mededelen dat de suggestie wordt gewekt dat de trillingsoverlast wordt verweten aan de locomotieven. Inmiddels heeft een uitvoerig onafhankelijk trillingsonderzoek plaatsgevonden en is feitelijk vastgesteld dat de locomotieven (Traxx) die aan de voor en achterzijde van de intercity’s Direct is gekoppeld, wel degelijk bovenmatige trillingen veroorzaakt.

De problematiek omtrent de zwaarte van dit type trein in combinatie met de snelheid speelt op de gehele Brabantroute. Ook de aanpassingen aan delen van het spoorbed heeft een negatieve invloed op het woongenot veroorzaakt, waardoor ook veel goederentreinen de nodige overlast veroorzaakt. Niet voor niets zijn de gemeenten en actiegroepen Oisterwijk Trilt, Dorst Trilt en Rijen Trilt verenigd om Overheid/ProRail te bewegen zo snel mogelijk de kwestie op te lossen. 

Het RIVM is inmiddels ook een onderzoek gestart. Ik onderschrijf dan ook het reactie van Dion van der Sande dat die enkele minuut langer reizen totaal niet in verhouding staat met de overlast, schade en gezondheidsklachten voor veel bewoners die aan de Brabantroute wonen. Wij onderschrijven het nut van (snelle) treinen zeker in het kader van duurzaamheid. Dat we in een wereld zijn beland waarin meer en meer en sneller en sneller de boventoon voert, heeft nu zijn weerslag op vele gebieden hetgeen in de afgelopen periode in Nederland wel duidelijk is geworden. Nu ook op het spoor. Het kan niet zo zijn dat alleen het belang van reizigers voorop staat.

Ik doe hierbij een oproep aan Rover om samen met gemeenten en actiegroepen op te trekken en een vuist te maken naar de Overheid/ProRail om te gaan voor een oplossing waarbij alle partijen een voordeel hebben. Wij denken aan spoorboekloos (meer treinen) rijden waarbij de punctualiteit niet meer het uitgangspunt is. Maar ook het aanpassen van het spoornetwerk zodat het treinverkeer voor in de toekomst een duurzame oplossing is voor alle inwoners van Nederland.

Oisterwijk Trilt