Actiecomité Goederentreinen Nee schudt politiek Den Haag wakker

DEN HAAG – Of het veel zin heeft, is nog afwachten maar het actiecomité Goederentreinen Nee heeft politiek Den Haag dinsdag in ieder geval wel wakker geschud.  Miranda van Houtum en Brigit Groeneveld 3 apr. 2019 Laatste update: 09:23

,,Het lawaai dat de goederentreinen maken, verstoort onze nachtrust. Trillingen maken onze huizen kapot en de giftreinen baren ons grote zorgen. Het is niet meer van deze tijd om goederentreinen dwars door woonwijken te sturen”, sprak Monique ter Borg uit Den Bosch dinsdag in de Statenpassage, de centrale hal van de Tweede Kamer in Den Haag.  

Vughtse spooromwonende: ‘Straks meerdere aardbevingen per nacht’ Lees meer

Met de handen ineen gevouwen en begripvol knikkend, woonde een flinke delegatie Tweede Kamerleden het aanbieden van de petitie van het actiecomité Goederentreinen Nee bij. Een petitie die nog loopt maar die nu al bijna 1200 handtekeningen telt van mensen die tegen de aanleg van de nieuwe verbindingsboog (Zuidwestboog) bij Meteren zijn. Een verbinding tussen de Betuweroute – een spoorlijn voor goederentreinen – en de spoorlijn Utrecht/’s-Hertogenbosch die dwars door woonwijken gaat. 

15 miljoen euro voor maatregelen

Ondanks de door staatssecretaris Stientje van Veldhoven toegezegde extra hinderbeperkende maatregelen, waaronder stillere treinen, vreest het actiecomité nog steeds een toename van overlast door geluid en trillingen. Donderdag zijn extra maatregelen, die zo’n 15 miljoen euro kosten onderwerp van gesprek in Den Haag. 

Tijdens de treinreis werd door leden van het actiecomité Goederentreinen Nee nog volop overleg gevoerd.

Tijdens de treinreis werd door leden van het actiecomité Goederentreinen Nee nog volop overleg gevoerd. © Miranda van Houtum/BD

Bosschenaar Nico van den Heuvel van het actiecomité toonde afgevaardigde Kamerleden van negen politieke partijen (VVD, PvdA, SP, CDA, SGP, Partij voor de Dieren, PVV, D66 en GroenLinks) een sprekend filmpje. ,,Om ze wakker te schudden”, meldde hij na afloop. ,,Ze hebben niet echt door hoe ernstig onze problemen zijn. We hopen dat het nu ook in Den Haag meer gaat leven. Dat is denk ik wel gelukt.”

.https://www.bd.nl/den-bosch-vught/actiecomite-goederentreinen-nee-schudt-politiek-den-haag-wakker~a441b402/

Goederentreinen Nee noemt de maatregelen slechts een ‘doekje voor het bloeden’. ,,Er komen straks heel veel meer goederentreinen extra per etmaal richting Den Bosch, Vught en Eindhoven die ook nog eens hard rijden. Veelal ’s nachts want overdag rijden er veel personentreinen. De overheid heeft geen visie. Goederenvervoer en personenvervoer moet je van elkaar scheiden”, aldus Van den Heuvel. ,,Daarnaast is ook nut en de noodzaak niet aangetoond. Kolencentrales gaan op termijn dicht. Dat betekent geen kolentreinen meer. Wij vinden gewoon dat goederentreinen niets te zoeken hebben in woonwijken. Weg ermee!”

Wij vinden gewoon dat goederen­trei­nen niets te zoeken hebben in woonwijken. Weg ermee!Nico van den Heuvel , Actiecomité Goederentreinen Nee

Met vijf man/vrouw sterk toog het actiecomité naar Den Haag. Met de trein. ,,We hebben ook niets tegen personentreinen”, benadrukte Gerard Schuckman uit Vught. ,,Daar hebben we veel minder last van.” Schuckman woont aan de Willem III Laan. ,,Zo’n beetje het epicentrum van alle ellende. Ik wist twee jaar geleden waar ik ging wonen maar niet van steeds meer langere, zwaardere en herrie makende goederentreinen.” 

Leefbaarheid en aantrekkelijkheid

Volgens de actievoerders moeten ook gemeenten en de provincie nog meer op de barricade. ,,De leefbaarheid en aantrekkelijkheid van bijvoorbeeld Den Bosch gaat door de toename van het aantal langsrazende goederentreinen en de overlast hiervan flink achteruit.”

Kamerlid Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren liet weten dat er iets moét gebeuren. ,,Bijvoorbeeld het treinverkeer in de nacht beperken zodat de nachtrust voor bewoners terugkeert.”

Tekst gaat verder onder de foto

Het actiecomité Goederentreinen Nee toog gisteren met vijf afgevaardigden naar Den Haag.

Het actiecomité Goederentreinen Nee toog gisteren met vijf afgevaardigden naar Den Haag. © Miranda van Houtum/BD

Brabant krijgt de volle laag en klaagt luid

Nergens klinkt het protest tegen het Programma Hoogfrequent Spoor zo luid als in het zuiden. Begrijpelijk, want Brabant en de Bommelerwaard krijgen het zwaar voor de kiezen. Vijf vragen.

1. Wat is het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) ook alweer?

Dit is een plan om de rails die er nu in Nederland liggen, intensiever te gaan gebruiken. Meer passagierstreinen (iedere 10 minuten een intercity) en veel meer goederentreinen. Dat is passen en meten en vraagt op sommige plaatsen ook om aanpassingen van het spoor. ProRail wil er in 2023 mee van start.

2. Er is veel verzet tegen de plannen. Hoe komt dat? 

Omdat er veel mensen langs het spoor wonen. Die vrezen een enorme toename van de overlast. Meer treinen betekent namelijk meer trillingen en meer herrie. Ook zijn er zorgen over de veiligheid; een deel van die extra goederentreinen vervoert gevaarlijke stoffen.

3. Trekt Den Haag zich iets van dit verzet aan? 

Ja, op een aantal punten komt staatssecretaris Stientje van Veldhoven de bezwaarmakers tegemoet. Zo onderzoekt ze of ze goederentreinen ‘s nachts langzamer kan laten rijden en stelt ze de voorwaarde dat ze een stiller remsysteem moeten hebben. Vorige week werd bekend dat ze nog eens 15 miljoen euro uittrekt voor maatregelen om de overlast zoals geluid en trillingen terug te dringen.

4. Is de kou nu uit de lucht? 

Nee. Veel bezwaarmakers zien het extra geld van de staatssecretaris als een doekje voor het bloeden. Grootste pijnpunt blijft de toename van het goederenvervoer.
Omwonenden en gemeenten willen dit niet, en vinden dat de Betuwelijn beter benut moet worden. Die is hier immers speciaal voor aangelegd.

5. In Brabant klinkt het protest luider dan in de rest van het land. Hoe komt dat?

Het zuiden van het land krijgt, als het gaat om goederentreinen, nu al de volle laag. En door het Programma Hoogfrequent Spoor wordt dat nog veel erger. Dat heeft te maken met de ligging. Het gaat om verbindingen tussen het Rotterdamse havengebied en de rest van Europa. Veel goederentreinen gaan via Brabant naar België of Duitsland. Langs de zogeheten Brabantroute (Breda – Tilburg – Eindhoven) wordt nu al steen en been geklaagd.
Deze week ging er uit deze hoek nog een protestbrief naar Den Haag, met zorgen over de giftreinen die dwars door steden rijden. Het plan om straks zes keer zoveel ketelwagons toe te staan, is daar helemaal verkeerd gevallen. Ook hier krijgt het ministerie het verwijt dat te weinig gebruik wordt gemaakt van de Betuwelijn.

Leden van de Tweede Kamer krijgen via een filmpje uitgelegd wat de bezwaren zijn.

Leden van de Tweede Kamer krijgen via een filmpje uitgelegd wat de bezwaren zijn. © Annemieke Van Der Aa

Vervoer van gevaarlijke goederen via het spoor.

Vervoer van gevaarlijke goederen via het spoor. © Marcel Otterspeer

Het actiecomité Goederentreinen Nee heeft gisteren in Den Haag een delegatie Tweede Kamerleden een petitie aangeboden.

Het actiecomité Goederentreinen Nee heeft gisteren in Den Haag een delegatie Tweede Kamerleden een petitie aangeboden. © Miranda van Houtum/BD