Oisterwijk Trilt
Gesprek met wethouder Dankers op 4-7-‘18 15.30-16.30
Aanwezig waren: Gemeente; Dion Dankers en Jennifer Rama
Oisterwijk trilt: Ruud, Annie, Mariët, Jenneke en Marcel
Doel van het gesprek:
In navolging van ons gesprek met de wethouder op 18 juni j.l. wordt verder gesproken over concrete acties / hulp van de gemeente. Daarnaast wil Dankers graag van ons horen hoe wij het inloopspreekuur van Prorail hebben ervaren.
1) Ervaringen inloopspreekuur:
– erg algemeen en voor sommigen enigszins verhelderend/geruststellend
– herhaling van zetten; geen enkele concrete toezegging of verantwoording
– bij kritische vragen was Prorail ‘niet thuis’ (Schadevergoeding, proces voorafgaand aan de verbouwing, onderzoeksresultaten, concrete oplossingen)
– algemeen gevoel van ‘aan het lijntje gehouden worden’
2) Opmerkingen vanuit gemeente:
– Het is lastig communiceren met Prorail
– Het spoor, met wat daarbij hoort is eigendom van Prorail / NS. De gemeente heeft hier niets over te zeggen en kan ook geen actie ondernemen naar Prorail, in de zin van ‘handhaving’ o.i.d.
-Gemeente heeft Prorail op hun verantwoordelijkheid gewezen en aangedrongen op een gesprek met bewoners. Prorail heeft gekozen voor het inloopspreekuur omdat men vreesde voor veel emoties en onrust bij een plenaire bijeenkomst.
– wethouder is in overleg getreden met andere wethouders / portefeuillehouders verkeer, vervoer en ruimte van gemeenten die met dezelfde problematiek te maken hebben én met de gedeputeerde van de Provincie. Men wil samen optrekken en gezamenlijk het belang van bewoners dienen door actie te ondernemen richting ministerie met de vraag om financiële steun.
– Er komt een persbericht van de gemeente met informatie over de gemeentelijke bemoeienis / verantwoordelijkheid m.b.t. de ‘Oisterwijk-Trilt-affaire’
-De toezegging (18/6) van de wethouder om achter resultaten van eerdere trillingsmetingen te gaan laat nog op zich wachten.
– Maak gebruik van het Juridisch loket
– Gemeente gaat intern uitzoeken of er (financiële) ondersteuning voor OT mogelijk is
3) Opmerkingen O T:
– we spreken niet over ‘trillingshinder’ maar ‘trillingsoverlast’
– Bij onderzoek en oplossingen moeten ook de gezondheidsklachten serieus meegenomen worden